In maart waren de openbare bewonersavonden per wijk. De opkomst was zeer goed, met actieve betrokkenheid van bewoners. Het doel van de bijeenkomsten was om een helder beeld te krijgen van wat jullie als bewoners belangrijk vinden en welke onderwerpen spelen in de wijk. Dankzij de hoge opkomst en jullie waardevolle input is dit doel ruimschoots bereikt.
Tijdens de participatiesessies hebben we vier thema’s behandeld. Graag geven wij jullie een korte terugkoppeling van de meest genoemde punten die tijdens de bewonersavonden naar voren zijn gekomen. Alle ideeën en opmerkingen zijn verzameld en bekeken. Daarna hebben we een overzicht gemaakt van de onderwerpen die het meest leefden.
Staat uw specifieke opmerking er niet tussen? Geen zorgen: we hebben álle input meegenomen. Alles wordt goed bekeken en meegenomen bij het maken van plannen voor de wijk.
Roer-Zuid
- Het lommerrijke karakter van de wijk kan verder worden versterkt door de groene kwaliteiten nadrukkelijker te benutten op locaties waar deze momenteel ontbreken, zoals langs de Roerderweg.
-
Er kunnen betere verbindingen worden gecreëerd richting het Nationaal Herdenkingspark en kasteeltje Hattem, waarbij veilige oversteekplekken een belangrijke rol spelen.
-
Er moeten meer plekken worden gerealiseerd waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, geschikt voor alle doelgroepen, bijvoorbeeld door het plaatsen van zitbanken, het aanleggen van speelplekken en het creëren van andere ontmoetingsruimtes.
- Wortelopdruk wordt door de gehele wijk ervaren als een groot probleem.
- Bomen behouden, vervangen of toevoegen om de groene uitstraling van de wijk te versterken.
- Meer speelmogelijkheden toevoegen om de wijk aantrekkelijker te maken voor kinderen.
- Er moeten geen boomsoorten worden geplant die veel overlast veroorzaken, zoals hars en/of stekels.
- Het onderhoud van groen in de wijk kan worden verbeterd.
- Op sommige plekken stroomt het hemelwater niet goed naar de kolken, wat mede wordt veroorzaakt door hobbelige wegen.
- Bij hevige neerslag stroomt het hemelwater niet goed door het riool, wat leidt tot wateroverlast.
- Bij hevige neerslag is er nog steeds sprake van wateroverlast bij de Roerderweg, hoewel dit minder is geworden sinds de uitgevoerde werkzaamheden.
- De snelheid op de Burgemeester Geuljanslaan wordt als te hoog ervaren.
- De Hambeek is erg breed, wat invloed heeft op het gebruik en de uitstraling ervan.
- De knip op de Hambeek ter hoogte van de Gerichtsberg moet behouden blijven; hierdoor spelen kinderen op straat in plaats van dat er sluipverkeer is.
- Er is sprake van sluipverkeer door Hattem, waarbij automobilisten de knip op de Roerderweg proberen te ontwijken.
- In Hattem zijn er parkeerproblemen door bezoekers aan de stad die hun auto in de wijk parkeren.
- Een knip bij het schakelstation zou ervoor zorgen dat verkeer wordt gedwongen via de Rijksweg te rijden.
- De 30 km/u-zone op de Roerderweg wordt vaak niet nageleefd, wat leidt tot verkeersonveiligheid.
- De fietsveiligheid op de Roerderweg is laag en vraagt om verbetering.
Herten
- Er kan een sterkere relatie met de Maas worden gelegd, zowel op visueel als symbolisch niveau.
- Het oude centrum kan duidelijker worden gemarkeerd door het gebruik van kenmerkende materialen, zoals gebakken stenen en hardsteen, waarmee de cultuurhistorische waarde wordt versterkt in relatie tot de karakteristieke bebouwing, zoals de kerk, het Julianaplein en het raadhuis. Daarbij kan door aandacht voor beeldkwaliteit een authentieke uitstraling worden nagestreefd.
- Meer groen toevoegen om de uitstraling van de wijk te verbeteren.
- Het groen verdwijnt steeds meer uit het straatbeeld, waardoor er een wens is om dit terug te planten.
- Er is een wens voor meer groen in de wijk.
- Er is een wens voor de aanleg van een wandelpad door de slenk.
- Er is een wens om parkeerplaatsen met halfverharding aan te leggen, zodat deze bijdragen aan waterinfiltratie en vergroening van de omgeving.
- Verkeersremmende maatregelen met een groene uitstraling, zoals het plaatsen van bomen en bloembakken, worden als wenselijk beschouwd
- Het hoger gelegen gedeelte van Herten ervaart geen wateroverlast.
- Bij hevige neerslag ontstaat wateroverlast omdat het water niet overal goed naar de kolken stroomt.
- Ten oosten van de Schoolstraat is er sprake van wateroverlast.
- Houd rekening met de projectontwikkeling ten noorden van de kerk, waarbij mogelijk sprake kan zijn van afwenteling. Deze ontwikkeling heeft tevens invloed op de waterhuishouding binnen de openbare ruimte.
- De verkeersveiligheid op het parkeerterrein bij de Dorpsstraat is laag. Er is geen voetgangersvoorziening, en de rijrichting wordt alleen op de weg aangegeven, niet via borden, wat de situatie onduidelijk maakt.
- De laad- en losplek op de Dorpsstraat wordt gebruikt om tegemoetkomend verkeer te ontwijken en de snelheid te behouden.
- Op de Dorpsstraat wordt vaak te hard gereden, wat leidt tot verkeersonveiligheid.
- Auto's parkeren op het trottoir bij Offerkamp, waardoor het onveilig is voor voetgangers en het zicht wordt belemmerd door de geparkeerde voertuigen.
- Ook op de Roermondsestraat wordt te hard gereden, wat de verkeersveiligheid negatief beïnvloedt.
- Er is veel toeristisch verkeer dat door de wijk Herten rijdt, dit verhoogd de drukte in de wijk en verlaagt de verkeersveiligheid.
- De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer op de Dorpsstraat is laag en vraagt om verbeteringen.
Merum
- Er kan een verwijzing worden gemaakt naar de voormalige molen, waarbij de molenvelden thematisch worden ingericht en ruimte wordt geboden voor een divers programma.
- Het oude lint, zoals de Hoofdstraat en Bergstraat, kan karakteristieker worden gemaakt door eenheid in materialisatie en door aandacht voor beeldkwaliteit, waarmee een authentieke uitstraling wordt gerealiseerd.
- De bestaande dorpse ommetjes kunnen worden behouden en waar mogelijk worden uitgebreid, bijvoorbeeld door het aanleggen van een voetpad langs de holle weg.
- Er is behoefte aan meer groen en bomen in de wijk.
- Passend beheer moet worden gegarandeerd; liever gras dat regelmatig wordt gemaaid dan vaste planten waar veel onkruid tussen groeit.
- Op bepaalde locaties in de wijk, zoals het kruispunt Hoofdstraat/Gerbergaweg en Op de Peelberg, is sprake van wateroverlast.
- Op de Molenweg is sprake van wateroverlast.

- De Bergstraat is erg druk vanwege het verkeer dat vanuit Oolderveste en Herten komt, wat leidt tot gevaarlijke situaties.
- De Hoofdstraat is zeer druk omdat al het verkeer hier samenkomt, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt.
- De kruising Molenweg - Offerland wordt als gevaarlijk ervaren, vooral voor fietsverkeer.
- De Merumerbroekweg is erg smal, wat problemen veroorzaakt voor het verkeer.
- Op de Nieuwe Baan zijn er parkeerproblemen, waarbij de huisartspraktijk Peeters vaak als oorzaak wordt genoemd.
- De Sportvereniging Sint Hadrianus Herten (SHH) veroorzaakt verschillende verkeersproblemen, zoals veel verkeersbewegingen, parkeerproblemen/overlast, hoge snelheden, een gevaarlijke fietsoversteek op de Gerbergaweg en paaltjes op de kruising Gerbergaweg - Holleweg die regelmatig worden omgereden.
- De fietsknooppuntroute zou via het fietspad moeten lopen, aangezien deze nu over de Rijksweg gaat.
- De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is laag op de kruising Molenweg - Offerkamp.
- De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer op de Hoofdstraat en Bergstraat is eveneens onvoldoende.
Vervolg participatieproces
In elke wijk komt een klankbordgroep. We zijn blij dat met het grote aantal aanmeldingen. Helaas betekent dit ook dat we een selectie hebben moeten maken, aangezien het aantal plekken in de klankbordgroep beperkt is. Inmiddels heeft iedereen een terugkoppeling ontvangen of u bent geselecteerd of niet.
De klankbordgroepen worden nauw betrokken bij het proces. Zij gaan meedenken over het voorlopige ontwerp en het definitieve ontwerp. Ook als u geen onderdeel bent van een klankbordgroep, krijgt u de kans om mee te denken. De concept ontwerpen worden gedeeld via deze website.
Nadat we met de klankbordgroepen een voorlopig ontwerp hebben gemaakt, vragen we het college van B&W dit vrij te geven voor inspraak. Tijdens de inspraak heeft iedereen de kans op het voorlopig ontwerp te reageren. Het reageren kan digitaal of via de bewonersavonden waarop iedereen welkom is. Pas na de inspraak wordt het definitief ontwerp opgesteld en ter besluit voorgelegd aan het bestuur.